fredag 9 augusti 2013

Betala eller inte, det är frågan

Jag funderar på att betala tillbaka det som är återstående av mitt CSN lån. Det är inte jättemycket pengar men ändå en del som man kan göra annat för. Till exempel så skulle jag kunna:

  • ta med Peter på många brakmiddagar på olika lyxkrogar
  • köpa sisådär 100 par skor
  • bjuda hela släkten på en resa till ett varmt ställe i södra Europa
  • skrapa 1666 Trisslotter
  • betala av på bostadslånet
Ja, det finns ju en hel del som man skulle kunna göra som är betydligt roligare. Men så tänker jag att det rent psykologiskt skulle vara skönt att få det avbetalat. Slippa det där brevet i början av året som påminner om att jag betala in var tredje månad. 

Räntan är på 1,5 % så den är ju inte speciellt mycket om man jämför med andra lån så egentligen borde jag betala in de pengarna till bostadslånet som har en betydligt högre ränta. 

Vad tycker du att jag ska göra?


Uppdatering: har funderat hit och dit och har nu bestämt mig för att betala av min skuld till staten. Så blir jag av med det lånet. Skulle kännas bra rent mentalt att bara ha kvar bostadslånet. Det betalar vi också av, sakta men säkert. 

2 kommentarer:

  1. Jag betalade av mitt CSN-lån när jag ofrivilligt fick ett amorteringsfritt år efter utlandsjobb. Det var en skön känsla att ringa CSN och be om slutfakturan. Helt klart värt att göra det även om det i kronor räknat är smartare att pynta av på bolånet. Dessutom blir det ett måste mindre att tänka på. Tycker du ska betala och sen fira med ett glas bubbel på stammishaket :-)

    SvaraRadera
  2. Tack för dina tankar. Vore skönt att bli av med det..

    SvaraRadera