söndag 13 januari 2013

Resan del 2: Phu Quoc, Vietnam

Efter Hong Kong fortsatte vi till Vietnam och till ön Phu Quoc. Vi flög från HK till Saigon (vet att det heter Ho Chi Minh City men lättare att skriva Saigon...) och där ett byte till nytt flyg till ön. Billigt och väldigt snabbt att flyga dit, 35 minuter. 

Jag hade höga förväntningar på ölivet och de slog in. Det var precis så stilla och lugnt som jag trodde. Eller vi valde väl att ha det stilla och lugnt. Det var stranden, käka, stranden, käka, stranden, hängmattan, käka och så lite shopping. Perfekt för mig som inte ville gör något alls. 

Bilderna kommer inte i ordning men vad gör väl det.

Vi bodde först på Thanh Kieu Resort, och det var en hit. Bästa stället tycker jag. Små bungalows med öppet in vid taket som gjorde att det var alldeles perfekt temperatur, någon AC behövdes inte. Det här är ett ställe som jag verkligen kan rekommendera. Man hade sin lilla bungalow och det kändes avskiljt trots att det låg ungefär 40 stycken i trädgården. 

Så att du hittar fram!

På kvällen gick vi och käkade antingen på stranden, eller som här, inne i stan på matgatan. Det kryllade av matställen som sålde färsk fisk och skaldjur för inga pengar alls. Färskt och otroligt gott. Man satt på små platsstolar och det var väldigt spartanskt. Och vi åt, ja herregud vad vi åt... Göteborg, släng dig i väggen!

Fisk, pilgrimsmusslor, räkor, grillspett, bläckfisk...

Sen när man ätit kunde man handla lite. Flippflops till exempel.

Eller vackra lackade askar.

Eller pärlor. Ön är känd för sin pärlor så vi passade på att köpa med oss lite halsband och sånt.

Men inte några sådana här.

Mer fisk.

Phu Quoc öppnade sin nya flygplats den 2 december förra året och det märkte man. Allt var otroligt fint och blankt. Och som du kan se har de satsat ordentligt. Arlanda släng dig i väggen! Här var det 48 incheckningsdiskar. Men inte så många som ville checka-in. Bygger man nytt så är det lika bra att ta till ordentligt! Tror att de kommer att utöka turismen något enormt de kommande åren och jag är glad för att vi har varit här nu innan.

Vår hängmatta på altanen

Utsikten mot standen

Frulledags!

Sen flyttade vi till ett annat ställe, Saigon Phu Quoc Resort. Och det var... annorlunda. Allt det här enkla och småskaliga byttes nu ut mot lite mer lyx och flärd. Och ryssar. Nyrika ryssar. Nja... bo inte här om du åker till ön. Det var fint men... nja.

Utsikten från terassen.

Får det lov att vara en kokosnöt? Och ja, jag är R Ö D.

Beundrar solnedgången.

Pärlor, pärlor, pärlor.

Vi hade ett helt batteri med bekämpningsmedel på rummet. Undrar om den här dödar elefanter? 

Måste avsluta med en bild från toan på första stället. Som du ser är det öppet ut och det kändes som om man satt under bar himmel eller duschade utomhus. Fantastiskt smart konstruktion.

Sammanfattningsvis, Phu Quoc var härligt. 
Jag gillade ön mycket och kan tänka mig att åka hit igen.

1 kommentar: